Asya, Afrika ve Avrupa’yı birbirine bağlamayı hedefleyen proje; karayolları, tren yolları, limanlar ve enerji nakil hatlarını içeren milyarlarca dolarlık altyapı yatırım girişimini kapsıyor. 21. yüzyılın en büyük kalkınma projelerinden biri olarak tanımlanan Kuşak ve Yol girişimiyle; bu bölgelerdeki ulaşım, telekomünikasyon, enerji ve diğer altyapı ağlarının inşası ve birbirine entegre edilmesi, yeni projeler için kredi ve sermaye imkanlarının bulunması, bölgeler arası gümrük ve vergi koordinasyonuyla birlikte ticaret ve yatırım fırsatlarının yeniden canlandırılması bekleniyor.
Girişimin karadan ve denizden olmak üzere iki önemli uluslararası ticaret koridoru bulunuyor. İpek Yolu Ekonomik Kuşağı; karayolu, demiryolu, enerji nakil hatları ve diğer altyapı projelerinin yer aldığı kara ulaştırma ağından oluşuyor. Deniz İpek Yolu ise, Asya’dan Afrika ve Akdeniz’e kadar uzanan bölgede planlanmış liman ve diğer kıyı yapılarını kapsıyor.
Türkiye, Kuşak ve Yol güzergahının “Orta Koridor” olarak adlandırılan Çin-Merkez ve Batı Asya Koridoru üzerinde yer alıyor. Hızlı tren güzergâhları, hava limanları, petrol ve doğal gaz boru hatları gibi projelerin yer aldığı bu koridor tamamlandığında, hem Çin ile Türkiye arasındaki ticarette sevkiyat süresinin kısalması, hem de bu koridor üzerinde bulunan ülkeler arasındaki ticaretin artması bekleniyor. Çin, bu girişimde yer alan ülkelerle 2017’de 1,1 trilyon dolar olan yıllık ticaret hacminin, önümüzdeki 10 yıl içinde 2,5 trilyon dolara çıkmasını bekliyor.
Bu girişim kapsamında gerçekleştirilecek altyapı yatırımları ve ülkeler arasında başlatacağı güçlü ticaret akışı, Türkiye’deki şirketler için gözden kaçırılmayacak fırsatlar vadediyor.
Türkiye, hali hazırda bu alanda imza attığı büyük projelerle Kuşak ve Yol girişiminin stratejik bir ortağı konumunda yer alıyor:
- Londra-Pekin Demiryolu Projesi'nde yer alan Marmaray 2013 yılında faaliyete geçti.
- 2016 yılında faaliyete geçen Avrasya Tüneli ve 2017 yılında faaliyete geçen Yavuz Sultan Selim Köprüsü Asya ve Avrupa kıtalarını birbirine bağlıyor.
- Bakü- Tiflis-Kars ve Edirne- Kars demiryolu projeleri Londra ve Pekin'i birbirine bağlayacak Demir İpek Yolu'nun önemli projeleri arasında yer alıyor.
- Çanakkale 1915 Projesi tamamlandığında dünyanın en önemli ve en uzun asma köprüsü olma özelliğini taşıyacak.
- Karadeniz'i Marmara'ya İstanbul'un Avrupa Yakası'ndan bağlayacak olan Kanal İstanbul Projesi Türkiye'nin "Prestij Projesi" olarak nitelendiriliyor ve bu girişimin, Rusya'yı Kuşak ve Yol projesine dahil etmede önemli bir rol oynaması bekleniyor.
- Tüm fazları bittiğinde yılda 200 milyon yolcu kapasitesi ile 300'den fazla noktaya uçuşun gerçekleşeceği İstanbul Havalimanı stratejik konumuyla uluslararası havacılığın merkezi olacak.